The Hague and Spain based visual artist Sanne Maes (1974) studied Fine Arts at The Royal Academy of Art in The Hague. Maes is a member of various artists association and has exhibited in museums, galleries and artist-run spaces, amongst other places.


The work of Maes consists mainly of video installations, works composed layer upon layer; video images projected on top of another image. Usually a moving self-portrait that coincides with the image it is projected on. This image could be a drawing or a painting. The work appears as a painting, which has been enlivened by motion.


Maes started making self-portraits during her study at the Royal Academy of Art. The choice to use herself as a subject in her work was mainly a practical one. Without needing someone else, she is able to experiment freely without any limits. The work does not aim to portray the artist herself, but is an artistic research on the modern human and his ambivalent self-image. In this time of self-reflection and selfies, we seem to lose our identity. We are looking for the boundaries of our physical body, death, for our connection to the world around us. As humans we are constantly mirroring our environment, in search for our identity.


"By projecting myself on top of a drawing or a painting, I identify with the image I coincide with. For me it's about looking for similarities, but also for the differences. I try to adjust, to fit in, but sometimes I don't and this creates friction."


Her latest series of works, Lost identity, consists of video portraits on computer and television screens; Portraits half hidden behind Rorschach-inspired inkblots. The Rorschach inkblot test is a psychological test to assess the personality of an individual, it involves the evaluation of a subjects response to ambiguous inkblots. The test is based on the human tendency to project interpretations and feelings on, in this case, inkblots. The person in the video is half hidden behind the inkblots, the identity is hard to determine. The person moves slowly, trapped in an increasingly repetitive movement. All this plays down on computer and television screens, media that have a major impact on our daily lives.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

(Dutch only)

Ik verberg me achter vlekken

Interview met Sanne Maes

Het atelier van Sanne Maes bevindt zich in een kunstenaarscomplex waar ooit een drukkerij heeft gezeten. Er is in het gebouw een filmzaal en er worden regelmatig concerten georganiseerd. Het is een mooie ruimte waar ze haar bijzondere combinatie van video en stilstaand beeld maakt. We kwamen haar werk onder meer tegen op This Art Fair in Amsterdam en in Pulchri Studio in Den Haag.

Door Lizan van Dijk en Ruud Vermeer


Klik hier om het interview te lezen

 

 

Philip Peters 2013

IDENTIFICATIE EN IDENTITEIT. Over een serie werken van Sanne Maes

Mensen verhouden zich op allerlei manieren tot hun omgeving en al die verhoudingen samen bepalen onze positie. Kunst is één van die manieren: er wordt een opvatting gearticuleerd over de werkelijkheid die soms pas echt vorm krijgt tijdens het werkproces (waarin inbegrepen de ideevorming over de presentatie, zoals materiaalkeus, vocabulaire e.d.). Een onuitgesproken gedachte is van een voorlopig karakter; wanneer die gedachte op enigerlei wijze wordt geformuleerd en dus kenbaar gemaakt raakt hij als het ware ‘gestold’ en kan hij getoetst worden aan andere gedachten en ideeën: dan functioneert hij in het discours over betekenis en betekenisverlening.

Lees hier de volledige tekst

 

Tentoonstellingstekst

Identificatie en identiteit

Het (zelf)portret als psychologisch onderzoek. Mijn werk ontstaat vanuit een zoektocht naar identiteit, waarbij vooral vergankelijkheid en tijdelijkheid centraal staan. Bij het merendeel van mijn werken gaat het om twee over elkaar heen geplaatste beelden. Meestal een ingetogen zelfportret dat een confrontatie of een relatie aangaat met het beeld waar het overheen geprojecteerd wordt.

 

Lees hier de volledige tekst